dinsdag 10 juli 2018

Me Myself & I

Soms als ik mijn blogs lees, schrik ik even. O ja, zo was het toen. Ik was het echt zat. Er moest iets gaan verschuiven. En hoe is het nu, zul je denken? Ik zit nu vol in mezelf. IK IK IK, zeg maar.

IK heb een detox van drie weken gedaan (inclusief elke ochtend vroeg op, koud douchen, yoga en mediteren)
IK heb twee geweldige business-coaches gevonden (die me helpen om echt te voelen wat ik wil neerzetten in de wereld en alles wat me daarin tegenhoudt onder de loep te nemen)
IK heb een vision-board gemaakt over mezelf in mijn toekomst (met alles wat ík wil en waar ík van droom)
IK begin elke ochtend een uur voordat iedereen opstaat met mezelf (bij een kaarsje doe ik yoga, mediteer ik, lees ik een inspirerend boek)

Dat klinkt allemaal wel heel erg egoïstisch fluistert het lelijke stemmetje in mij. Je bent altijd alleen maar met jezelf bezig. Moet jij niet gewoon geld verdienen, zorgen dat je kinderen gelukkig zijn en verder niet zeiken? Gewoon zoals iedereen dat doet? Gewoon je bijdrage leveren aan de maatschappij.

Nee. Dat móet ik niet. En dat wil ik ook niet. Ik weet namelijk dat er meer is. Er is meer uit het leven te halen. Of eerder: uit mezelf te halen. Ik benut niet mijn volledige potentieel. En ik weet dat heel veel mensen dat niet doen. Ken je dat gevoel dat je zit te wachten op de dag dat het echt leuk gaat worden? Morgen heb ik tijd! Volgende week is het vakantie, dan kan ik ontspannen! Als de kinderen het huis uit zijn, dan kan ik een bedrijf beginnen. Als Als Als.....

Laatst oefende ik met aura-lezen. Ik zit in mijn laatste opleidingsjaar en oefen in het lezen van de energie van mensen die ik helemaal niet ken. Spannend. Moeilijk soms. Maar ook heel erg gaaf. (Neem gerust contact met me op als je dat ook wel eens wil meemaken: info@awesomes.nl).
Tijdens deze sessie kreeg ik ineens een helder inzicht. Ik word telkens zo heen en weer geslingerd door allerlei gebeurtenissen, ben dan heel afhankelijk van wat er om me heen gebeurt en raak van slag. Wat ik vervolgens doe, is me terugtrekken uit mijn lichaam. Ik haak als het ware af. Wil in een hoek kruipen, de knop even uitzetten of de knop aanzetten, van de tv. Mijn energie verplaatst zich naar mijn hoofd waar mijn gedachten dan rondtollen in een vicieuze cirkel. Mijn lichaam voel ik niet meer, laat staan mijn energieveld om me heen. Wat ik daarmee doe, ontdekte ik, is mezelf heel klein maken. Ik haal alle kracht uit mezelf weg. Dus als er iets onverwachts of vervelends gebeurt, haak ik af. Ik raak de verbinding met mezelf kwijt.

En daarom ruim ik nu juist veel tijd in voor mezelf. Om stil te staan bij mijn energie. Met die energie moet ik het namelijk doen: mijn leven leiden. Ik sta meerdere keren per dag even stil bij hoe het met me gaat. Wat vertelt mijn lijf me? Welke gedachten maken me klein, verwarren me? Wat heb ìk nú nodig?

En het mooie is, dat het leven gewoon doorgaat. En fijner ook. Als ik echt goed voor mezelf zorg, lukt het me ook beter om voor mijn kinderen te zorgen. Er voor ze te zijn. Of heldere grenzen aan te geven. Dan ben ik er namelijk helemaal. Hier en nu!