maandag 14 februari 2022

Oud & nieuw

Waarom zijn te gekke muzikanten vaak jong en fris en nieuw? Of oud & al jaren bezig?
Ik wil nú een carrière in de muziek starten. Ik ben 48. En vrouw.

Mijn dochter zei: “mam, je móet meedoen met the Voice!”
Ik antwoordde nuchter: “en dan draaien de coaches enthousiast om en na een ongemakkelijke pauze zeggen ze zichtbaar teleurgesteld….: ”We dachten dat je jonger was” !” Ik zie het filmpje al helemaal voor me.

Maar goed, we weten allemaal hoe het afliep met the Voice. En er is me dus iets bespaard gebleven. Hoewel, ìk had vast geen last gehad van seksistische opmerkingen of piemelplaatjes (wat ik een beter woord vind, want minder glamourous dan dickpics). Simpelweg omdat ik niet jong en onschuldig ben. Maar belegen en door de wol geverfd.

Maar goed, even terug naar de essentie: starten met muziek als je al wat ouder bent. Dat wil ik! Al voel ik me niet oud. Mijn stem is beter dan ooit. De liedjes die ik zing worden gedragen door een lijf en ziel met een berg ervaringen. En een lading liefde die zich niet meer laat stoppen door vriendjes of break-ups. Ik heb wel zat drama achter de rug. Dus uit dat vaatje kan ik best nog tappen 😁

Ik sta op 13 maart voor het eerst in mijn leven helemaal alleen op een podium. Met míjn liedjes, uit míjn hart. Open en bloot. Ik leg mijn ziel op tafel voor je. Dat is best spannend. In mijn hoofd mort een klein stemmetje (dat na veel soul-searching steeds dunner wordt overigens) dat ik niet moet denken dat mensen geïnteresseerd zijn in mijn kleinzieligheden. Maar ik weet al een tijdje dat ik dit moet doen. Dat ik er iets mee wil vertellen dat groter is dan ik alleen. Deze voorstelling gaat helemaal over mij en tegelijkertijd ook niet. Het gaat over mens-zijn. Over durven doorbreken. Over zelfliefde. Over angst en pijn en vreugde. Emoties die de meeste mensen niet vreemd zijn. Leven.

En dat leven is de moeite waard vanaf de eerste ademteug tot de laatste zucht.


Dus. Ladies, al ben je 65. Als je wil zingen en vindt dat je wat te vertellen hebt, go for it! Of schrijf een boek, teken, schilder, dans! Is het niet ook tijd om te laten horen dat het leven van een vrouw echt niet ophoudt met het baren en grootbrengen van kinderen? En dat je op je 65e nog van carriere mag switchen. Gewoon omdat je daar zin in hebt? Het leven begint nu, elke dag opnieuw kun  je kiezen voor nu! Nu doen waar jij blij van wordt.

Dit geldt overigens ook voor mannen, hè? Je blijft betekenisvol tot de laatste snik!


Deel dit als je denkt: “hell yes!”
En kom maar op 13 maart naar mijn debuut als solo-muzikant 😜
Ik wil niks liever dan zingen voor een zaal vol leuke mensen!