maandag 4 oktober 2010

mooie school

Ik ga even wat reclame maken voor de school van mijn dochter.
Een school vol lef, plezier, creativiteit en samenwerking: KinderRijk in Naarden.
Ik zou er met mijn kind vanuit Amsterdam niet zo snel naar toe gaan, maar als je in Naarden, Bussum, Huizen, Laren...woont, zou ik zeggen: 't is de moeite waard.

Wat mij treft aan deze school is dat er heel verantwoordelijk gewerkt wordt aan vaardigheden en kennis die je nu eenmaal nodig hebt in dit leven, in deze maatschappij. Maar tegelijkertijd wordt dat aangepakt met creativiteit en levendige thema's. En de kinderen voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling. Ze leren er te reflecteren op hun eigen werk.

Nora is er helemaal thuis, bloeit als nooit tevoren! En ik als ouder ben daar natuurlijk erg bij gebaat.

En als professional vind ik het een verademing om zo'n school te zien. Een school die duidelijk haar eigen focus durft te hebben en niet continu bezig is met het pleasen van de inspectie en andere compromissen. Begrijp me niet verkeerd, deze school wil ook graag goed beoordeeld worden, maar dat is niet het doel. Het doel is en dat hoort het doel van goed onderwijs: goed en aantrekkelijk onderwijs op maat bieden, dat recht doet aan de talenten van kinderen.