dinsdag 17 juli 2012

Afronden

Het einde van het schooljaar is hectisch. Dat weet ik al sinds ik in het onderwijs werk. En toch verbaas ik me elke keer weer over de enorme bergen werk die er op scholen verzet worden in de laatste weken. Er moeten rapporten gemaakt, gesprekken gevoerd, opgeruimd, schoongemaakt (want dat doen leerkrachten gewoon zelf), plannen van dit jaar geevalueerd en al vooruitgekeken naar volgend schooljaar, de musical van groep 8, het bedanken van de ouders.
En niet alleen is het veel werk, het is ook emotioneel werk. Want elk jaar moet er afscheid genomen worden van collega's, kinderen die naar een volgende groep gaan, kinderen die van school gaan, ouders met wie er mooie ervaringen zijn gedeeld.
Goed afronden is een hele kunst, waarbij ik in het verleden menig traantje heb gelaten. 

Het mag wel eens genoemd worden. Want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er over het leraarsvak vaak wat lichter wordt gedacht dan het in werkelijkheid is. Het is een prachtbaan. En het is bikkelen. En dan 5 of 6 weken lang rust....opladen voor weer een prachtig jaar vol leren & ontdekken.