maandag 11 augustus 2014

Maken maken maken

Ik heb zo'n behoefte om dingen te maken. Schilderijen, tekeningen, dingetjes. Maar ook eten: cakes, soepen, sauzen, salades.
Als ik de geest krijg, wil ik ineens overal altaartjes maken: mooie plekjes in huis om even stil te staan. Met edelstenen, foto's, beeldjes.
Vandaag moest de kamer anders. Dus dat heb ik gedaan.

Het liefst wil ik ook echt resultaat, dat het iets is. Maakt niet uit wat, als het maar af is. Soms gaat dat snel, zoals het knipseltekeningetje bij dit verhaal. En soms duurt het jaren, zoals het prentenboek waar ik al drie jaar mee bezig ben. Dan is het niet 'gewoon iets maken'. Nee, dan zit er een lading aan. Het betekent iets. Als het af komt, wil ik dat het de wereld in gaat.
Maar als ik iets af heb, gaat het nooit echt goed de wereld in. Ik heb gewoon het lef niet.
Bang om te falen, bang om te lukken.
Bamg voor de verantwoordelijkheid, het gedoe.....



.....ik verstop mezelf liever achter veel woorden.