woensdag 14 december 2011

Voornemen 1 voor 2012


Terwijl ik slap op de bank lig met een dikke vette kou in mijn kop en Armand met Ali B en een prachtige rapster in mijn ooghoek volg, typ ik dit even. Niet geinspireerd. Maar ik heb me voorgenomen om dit blog echt bij te houden. En als ik geen zin heb, dan maar een tekening. Maar ik heb de laatste weken ook niet heel veel getekend, dus dan heb ik niets.
Over niets schrijven kan best. Sterker nog, ik denk dat het altijd iets oplevert. Ik begin bij niets en kom toch ergens uit, maakt niet uit waar. Heel veel schrijfsels beginnen met een idee, een groots idee waarvan de schrijver waarschijnlijk wil dat iedereen er in mee kan gaan. En natuurlijk dat wil ik ook. Ik wil gelijk hebben. Ik wil dat mensen mijn blog lezen en zeggen: 'jaaaaa, dat herken ik!!!'

En me dan vervolgens de oplossing aanbieden.

Maar goed, waar het allemaal om draait de laatste tijd is Osho. Ik ben een boek over zijn leven en zijn denkwijze(n) aan het lezen. Ik ben achtereenvolgens geraakt, geinspireerd, geschokt, ontmoedigd.... Ik sta op mijn kop. En ik ben er humeurig en verdrietig door. Het klopt volgens mij helemaal wat hij zegt. En ik wil ook een meditatief leven. Ik wil los van alle gedoe, meningen, erbij horen, positie bepalen etc. Ik wil gewoon helemaal mijn eigen pad volgen. Doen wat volgens mij goed is. En vooral ook kunnen mediteren.

En ik denk dat dat laatste de sleutel is. Ik doe al een flinke poos aan yoga en ik mediteer ook. Maar het lukt me maar niet om echt de stille duistere diepte in te duiken. Dat vind ik eng. Dat vermijd ik. Bovendien is het moeilijk, want er zit een hoofd vol gedachten, meningen, hersenspinsels, verhalen, onwaarheden en troep in mijn hoofd. En om in die diepte te kunnen springen, zal ik daaraan voorbij moeten gaan zonder me te laten verleiden tot het duiken in die gedachten. Die natuurlijk allemaal heel waar zijn en heel belangrijk. Maar die me tot nu toe vooral heel weinig ruimte geven en mijn leven erg beperken. Die me klein houden en me de wereld op een bepaalde manier blijven voorhouden.

Osho zegt dat het voor westerlingen nodig is om eerst al die zooi op het verkeerde pad te brengen. Door een actieve meditatie bijvoorbeeld. Dan spring je alles er eerst uit. Ja, dat wil ik!

Goed voornemen voor het nieuwe jaar: leren mediteren