vrijdag 25 juli 2014

Kan niet


"Bij worst kan het niet", zegt Arthur. Fotografieopdrachtentaal. Mooie zin.
Alles wat hij overlegt is knooptaal voor me. Ik wil het wel weten. Ik wil altijd alles weten. Ik ben bang voor geheimen. En toch wil ik het weten.

Ik richt mijn leven vaak heel overzichtelijk in. Rust en regelmaat. Dat heb ik nodig. Op tijd eten, drinken, weten waar ik mee bezig ben. Weten wat de rest van het gezin uitspookt. Hopen dat ik nergens buiten wordt gesloten. Vast inkomen, geen gekke dingen.

Maar diep van binnen wil ik vooral reuring. Ik ben anders en wil het ook zijn. Ik maak rare tekeningen, zeg rare dingen. Ben explosie als een vat vol dynamiet. Ik lok mensen graag uit de tent. Wil ze confronteren met hun eigen ongemak.

Het voelt als een worstje dat te strak in het vel zit. De vulling wil er aan alle kanten uit. En als het eenmaal eruit is, kan het er niet meer in.

Ik ben een lastpak die niemand tot last wil zijn.