woensdag 23 juli 2014

Rouw

Ik kijk naar stille tv-beelden van 40 rouwauto's die op de A1 rijden, de A27. Dezelfde weg die ik net reed om mijn lieve meisjes af te leveren bij opa en oma, voor een weekje logeren in 't zuiden.
De hele dag is beladen. Ik voel me zo zwaar. Heel Nederland voelt zwaar. Het voelt zwaar om te lachen, leuke dingen te doen. Huilen past er nog het beste bij. Of slapen, weg van alles, van die akelige realiteit.

Ik had mijn oudste dochter al gewezen op de stoet met auto's die onder politiebegeleiding was langsgereden, op weg naar Eindhoven Airport.
Ik had uitgelegd wat er ging gebeuren. Ze luisterde en knikte. Het raakte niet echt. Het was informatie. Mij raakte het ook niet.

Toen we bijna bij opa en oma waren, zei ik: "Nora, ik ben zo blij dat ik jou nog heb. Dat jij leeft en ik van je kan genieten".
Ze knikte en zei: " dat dacht ik net ook al mam. En ik bedacht hoe erg het is als je bij je opa en oma logeert en je ouders een ongeluk met het vliegtuig krijgen".....