zaterdag 18 juni 2011

geen woorden even

Ik zinder nog na van een bijzonder Reizend Boek Festival dat gisteren voor de eerste keer plaats vond. Ik heb er de hele dag persoonlijke tekeningetjes gemaakt voor mensen die dat wilden. Eerst was ik van plan hun verhaal om te zetten in een beeld. Een illustratie dus. Maar dat is eigenlijk 'meer van hetzelfde'. Mijn wijze vriend F. zei toen dat ik ook kon in-tunen in iemands energie. Nou geloof ik zelf wel dat dat kan, maar niet echt dat ik dat kan. Bovendien had ik niet zo'n zin om mijn ogen te sluiten en me te concentreren op een volslagen nietsvermoedende vreemde.
Maar wat er gebeurde was eigenlijk heel mooi. Mensen kwamen aan mijn tafeltje zitten en ik vroeg ze om hun verhaal te vertellen. Waarom ze op het Festival waren, wat ze deden in het leven etc. Ze waren heel openhartig en dat vond ik bijzonder. En op de 1 of andere manier kreeg ik bij de meesten van hen ineens een soort beeld. Het was alsof er een beelde in mijn hoofd schoot (dat stukje van mijn hoofd waar ik niet peins, pieker en denk...dat andere plekje), wat ik vervolgens maar tekende.
Ik heb mezelf verbaasd. En ik hoop ook dat de mensen die een tekeningetje hebben meegenomen er echt iets aan hebben. Dat ze over een jaar in hun portemonnee kijken en denken en zichzelf of de ontwikkeling waar ze in zitten er in herkennen.

Oh, toch wel woorden dus!