zaterdag 17 september 2011

Herkenning

Mijn dochter kan soms "challenging" zijn. Ze is veeleisend, intelligent, eigenwijs, creatief en koppig. Een dramatische combinatie. Maar ook heel krachtig.
Vandaag botsten we weer eens, zij en ik. Er was van alles waar zij haar zinnen op gezet had dat ze van mij niet mocht.
Maar we eindigden de dag met een potje Amerikaans jokeren (een kaartspel) dat zij van me won, overigens zonder veel hulp van mij. Dat doet me goed.

Ik ben net als zij, "challenging". Ik ben impulsief, bazig, snel ontevreden, ik mopper graag op dingen die ik echt niet kan veranderen. Ik pleeg graag verzet. Innerlijk verzet. Meestal voel ik me niet vrij genoeg om openlijk verzet te plegen. Dan mok ik stilletjes.
Maar ik ben ook net als zij creatief, intelligent (oehoe dat ik dat durf te schrijven betekent dat ik mijn valse bescheidenheid even laat liggen) en krachtig.

Ik hoop voor ons beiden dat we leren om krachtig te zijn op die plekken en momenten in ons leven waar we dat kunnen gebruiken en dat we leren het verzet op te geven wanneer dat slimmer is.

Ik geloof dat ik al bezig ben. En misschien daardoor zij ook