woensdag 4 mei 2011

Mooi

Ik wil zo graag grip krijgen op de dingen in mijn leven. Dingen die ik mooi en inspirerend vind, wil ik bedwingen. Maar als ik die grip eenmaal krijg (die enkele keer dat dat lukt), is de magie er snel van af.

Het bos waar ik graag in loop is absoluut ongrijpbaar. Een aantal weken geleden liep ik er en was overdonderd door de geheimzinnige sfeer, de afwisseling van loof- en naaldbos, de rust, de vogels. Ik dacht vandaag weer eenzelfde ervaring te ondergaan. Maar niets was minder waar. Het leek niet eens hetzelfde bos als toen. Het licht was anders, het loof dichter en de naaldbomen stonden er anders bij. Ook de vogels klonken anders.

Mooie ervaringen laten zich niet grijpen, niet begrijpen zelfs. Ik hoop ze te kunnen beredeneren zodat ik er zeker van ben dat het de volgende keer weer zo mooi is of juist beter. Maar mooie ervaringen komen en gaan en het enige wat ik ermee kan doen is ze intens beleven.